Sunny walks

Monday, August 10, 2009

De actie "Laat je strikken voor het KWF!" van begin tot eind (2004 - 2009)


De actie “Laat je strikken voor het KWF” heeft ruim vier jaar geduurd, maar is nu definitief voorbij. Het was een actie die elke wandelaar opgevallen moet zijn. Een actie die elke wandelaar deed opvallen. Het was een fenomeen in wandelland. Vier jaar lang heb ik, samen met vele enthousiast geworden wandelvrienden, paarse schoenveters verkocht.

Al in 2004 liet ik mijn allereerste 4Daagsekilometers sponsoren voor KWF Kankerbestrijding. Familie, vrienden en collega’s gaven gul en na een glorieuze tocht over de Via Gladiola kon ik ruim 3500 euro overmaken op de rekening van deze nog steeds zo broodnodige organisatie.

Een jaar later wilde ik de portemonnees van de eerdere sponsors ontlasten en bedacht ik samen met wat wandelvriendinnetjes een SMS-actie die nog meer geld in het KWF laatje moest brengen. Op zoek naar een platform voor die actie stuitte ik op een wandelforum op internet: walkers4walkers.nl. Iedereen bood er spontaan aan de actie te steunen. En ondertussen deed ik mijn voordeel met de oneindige stroom aan tips en gezelligheid. Hier en daar ontmoette ik ‘forummers’ in levende lijve en al snel had ik naast een wandelverslaving ook een forumverslaving.”

Het forum bracht niet alleen gezelligheid. Het dreef mij ook tot fantastische sponsor- en wandelideeën. Voor ik het wist gaf ik me op voor deelname aan de Belgische Dodentocht (100 kilometer in 24 uur). En omdat ik vond dat waanzinnige wandelingen ook waanzinnige sponsorbedragen op moesten leveren, liet ik me sponsoren voor 1 euro per kilometer, wederom voor het KWF.

Maar omdat ik natuurlijk ook wel snapte dat niet iedereen zomaar 100 euro sponsorgeld geeft aan een onbekende bedacht ik iets waardoor ik tijdens trainingen mijn medewandelaars wat kleingeld afhandig zou kunnen maken. Ik ging schoenveters verkopen. Paarse veters waarop in het wit de naam van mijn website gedrukt werd: www.sunnywalks.nl.

De veterverkoop was vanaf dag één een succes. Tijdens de Bloesemtocht in 2006 verkocht ik, al wandelend, bijna 250 paar en stapte ik na afloop scheef lopend van het vele kleingeld de trein weer in. Trainingstocht na trainingstocht verkocht ik me suf. Het was overweldigend. Wandel- en forumvrienden boden aan om me te helpen bij de verkoop. Het geld voor ‘mijn’ goede doel stroomde binnen. Was ik eerst nog van plan de actie na het volbrengen van de Belgische monstertocht te laten eindigen, het gemak waarmee de veters zichzelf leken te verkopen deed me besluiten door te gaan. Keer op keer moest ik nieuwe voorraad bestellen. En keer op keer raakte ik net zo gemakkelijk ook weer door die voorraad heen.

De ‘paarse veter’ werd een fenomeen in wandelland. Ze werden gebruikt om sport- of wandelschoenen mee op te fleuren. Als extra paar voor in of aan de rugzak. Om cadeau te geven aan mensen die de 4Daagse gingen lopen of gelopen hadden. Iedereen die KWF Kankerbestrijding een warm hart toedraagt, kocht ze van me. En elke cent kwam geheel ten goede aan de bestrijding van die verschrikkelijke ziekte! Liep ik lokaal, nationaal of internationaal, overal sleepte ik de veters heen. Maar nergens ging de verkoop zo gemakkelijk als in ‘Nijmegen’. Met honderden tegelijk verwisselden ze van eigenaar.

Van de 1000 paar die ik in juli nog had, verkocht ik ruim 850 paar in en om Nijmegen. En nu, nog geen maand later, zijn ook die laatste 150 paar verkocht. Ik heb ze niet meer. Ik ben los, leeg, 't is op, over, voorbij. Het voelt wel een beetje gek, maar ik denk dat ik er wel aan wen. In totaal heb ik sinds 2006 tienduizend (!!) paar verhandeld. Een prachtig moment om te stoppen.

Voor iedereen die me in de afgelopen jaren geholpen heeft met de verkoop: Bedankt! Ik zou veel meer willen zeggen, maar er zijn te weinig superlatieven in de Nederlandse taal om te verwoorden hoe enorm dankbaar ik ben voor jullie hulp!

En voor iedereen die er nog over denkt om iets goeds voor anderen te doen: doe het! Goede dingen doen opent deuren waarvan je dacht dat ze altijd gesloten zouden blijven. Er gebeuren fantastische dingen en als je het goed doet hou je er hele bijzondere vriendschappen en andere contacten aan over. Bovendien krijg je er enorm veel energie van! Maar na vier jaar wandelen, regelen, organiseren en wat al niet meer voor het KWF is het mooi geweest. Het heeft meer dan 30.000 euro opgeleverd en daarop ben ik trotser dan ik ooit zal kunnen verwoorden. Maar zonder jullie hulp was het nooit zo'n mooi project geworden als het nu geweest is!

Veel vrolijke paarse wandelgroeten!
Sunny

PS Soms hoor ik verhalen over mensen die onder het mom van "een actie voor KWF" hun eigen portomonnee spekken. Soms krijg ik vragen van veter-kopers over hoe ze kunnen checken of hun centen wel echt bij KWF terecht komen. Vandaar dat ik het KWF gevraagd heb mijn actie ook op hun site te vermelden. En dat hebben ze maar wat graag gedaan.......

En mochten er dan nog steeds twijfelaars zijn...Zie hier de foto van de overhandiging van de eerste 17.500 euro aan meneer Ton Hanselaar, Algemeen Directeur van KWF Kankerbestrijding.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home